Timothy Ferriss: Čtyřhodinový pracovní týden

10.08.2013 15:15

 Trn z paty recenze knih Čtyřhodinový pracovní týden Tim Ferriss„Ježiš, co je to za floutka?“, kroutila jsem hlavou po prvních stránkách. Myšlenky Tima Ferrisse mi nejdřív přišly hodně troufalé, pak už jen bláznivé a na konci čtení přímo geniální! V průběhu vás napadají různá „ale“, které Ferriss okamžitě boří - jeho argumenty prostě přebijí vaše vymlouvání. Podle autora se máme přestat hnát za bezduchým vyděláváním peněz a najít si vlastní cestu, jak se stát nezávislým a především si plnit sny - k tomu peníze slouží. Abychom dosáhli spokojenosti, musíme projít procesem, který autor nazývá DEAL: definice, eliminace, automatizace a liberation (osvobození).

„Nikdy neautomatizujte, co lze eliminovat, a nikdy nedelegujte něco, co lze zautomatizovat nebo zefektivnit.“ (strana 151-2)

Kapitola D jako definice vás nutí přemýšlet, co můžete udělat jinak pro spokojenější život. Štve vás práce od-do? Vždycky jste se chtěli podívat do Austrálie? Máte možnost to změnit, jen vás čekají „jednoduchá, ale emocionálně složitá rozhodnutí“ Potřebujete mít konkrétní představu, kvůli čemu peníze vyděláváte, a najít si takovou činnost, která vás baví a dostanete za ni zaplaceno. A taky mít koule na to jít do rizika zásadních změn.

Část E jako eliminace obsahuje HROMADU tipů, jak ušetřit čas a pracovat efektivně. Práci, kterou děláte od devíti do pěti, prý stihnete za výrazně kratší dobu. Ferriss staví eliminaci na dvou hlavních principech - prvním je Paretovo pravidlo 80/20 (k 80 % výsledku je potřeba 20 % práce; 80 % problémů způsobuje 20 % zákazníků...) a druhým Parkinsonův zákon (čím kratší máte čas, tím rychleji splníte nějaký úkol). Najdete tu mimo jiné rady, jak se naučit rychločíst nebo bleskově vyřizovat maily.
 

„Je zábavné sledovat, co se děje, když vyděláváte dolary, žijete za pesa a náklady máte v rupiích.“ (strana 149)
 

A jako automatizace je další nabušená kapitola s tipy pro vlastní byznys - jak podnikat bez velkých investic, jak se stát uznávaným expertem, jak si vytvořit web, jak používat reklamu na Googlu nebo jak vlastně mluvit se šéfem o tom, že ve firmě tak trochu fyzicky nebudete. Nejšílenější mi připadalo delegování povinností v podobě najmutí vzdáleného asistenta (sám autor využívá levné indické firmy). Ten za vás bude dělat všechny otravné činnosti za míň peněz, než to doteď děláte vy.

V poslední části L jako liberation čili osvobození se zabývá autor životem vás jako nového bohatého. Zaměruje se hlavně na mobilitu, kterou vám volný čas umožňuje (levné letenky, ubytování, cestování s dětmi). Také vysvětluje, že na začátku osvobození se pravděpodobně dostaví pocit frustrace z toho, že najednou nemáte co dělat.

 

Verdikt

Po čtení mi zůstala dvě „ale“, která mi Ferriss nezvrátil.

  • Knížka vychází z amerického prostředí, tudíž i z trochu jiných podmínek. Na druhou stranu český překlad nabízí spoustu praktických vsuvek a tipů na lokální firmy. Také nám nic nebrání se pořádně naučit anglicky, abychom mohli využívat všechny navrhované služby. Třeba asistenta v Bombaji. :)
  • V každé pracovní smlouvě jsem dosud měla, že danou práci vykonávám pouze a jenom já, nikoliv třetí osoba. Takže asistent by připadal v úvahu pro osobní záležitosti, nikoliv pracovní, ačkoliv Ferrissovi připadá zábavné nechat komunikovat svého bosse a asistenta.

Pro předchozí generaci byla jakousi "byznys biblí" knížka Bohatý táta, chudý táta. Čtyřhodinový pracovní týden je podle mě současnou byznys biblí, pro tzn. nové bohaté. Kromě neotřelých myšlenek mě nadchlo i samotné zpracování knížky. Tolik konkrétních tipů na firmy, webovky, služby jsem ještě nikde předtím nenašla – zkrátka celé know-how na necelých čtyřista stránkách! Novější vydání obsahuje navíc i zkušenosti čtenářů, kterým už kniha pomohla. Čtyřhodinový pracovní týden je pro mě opravdu přelomový, z myšlenek Ferrisse často čerpám a vzpomínám na ně. Teď už je jen použít naplno. ;)

 

Komu se bude líbit knížka Čtyřhodinový pracovní týden? Tomu, kdo:

  • se nebrání novým myšlenkám a je ochotný projít změnami za lepším životem
  • má pocit, že mu práce začíná přerůstat přes hlavu, že se nesmyslně žene za vyděláváním peněz
  • plánuje vlastní podnikání
  • by rád byl spokojenější v práci
  • nechce zdlouhavě vyhledávat zkušenosti ostatních, ale naopak najít vše na jednom místě


Odkazy:
český překlad: Čtyřhodinový pracovní týden. Brno: Jan Melvil Publishing, 2010 (překlad Aleš Lisa)
originál: 4-Hour Workweek: Espace 9-5, Live Anywhere, and Join the New Rich, New York: Crown Publishing Group, 2007. 2. vydání
zdroj obrázku Melvil.cz
The Blog of Tim Ferriss a info k knize na Wikipedia.org The 4-Hour Workweek

 

Kam dál na Trnu z paty

recenze knihy Jak získat hodinu denně
blog Nestíhám v. Mám toho moc
blog Co šetří můj čas

Četli jste? Co vám z knížky nejvíc utkvělo?

Jednou prostě nestačí

Marti 28.08.2013
Knížku jsem četla už je to tak 2 roky zpátky, byla jsem z ní nadšená a díky tomuto článku se ji určitě chystám přelouskonout znovu. Jednou prostě nestačí :)

Marti <a href="https://inspiruj.me">inspiruj.me</a>

Re: Jednou prostě nestačí

Monika 02.03.2014
Díky za hezký komentář, Marti. Mám to úplně stejně!