Buzerlístky neboli tudůčka: plusy a mínusy seznamů

28.10.2013 12:27

Trn z paty recenze motivačních knih: jak šetřit časVíte, co jsou tudůčka? Seznamy TO-DOs neboli „co musím udělat“. Hrozný slovo...:) Termín buzerlístek asi netřeba vysvětlovat. Krásný český výraz.

Já osobně jsem seznamový maniak. Ujíždím na poznámkách v mobilu a poznámkových lístečcích. Mám je všude po kapsách, po stole, v diáři. Nedám na ně dopustit, ale poslední dobou začínám zjišťovat, že mi ten time management trochu pokulhává. Hlavně na mě dolehlo, že si vlastně seznamy nikdy tvořit nepřestanu. I kdybych žila na samotě a živila se kořínky, dělala bych si seznam, kdy musím okopat záhonek. Seznamy jsou dobrý sluha, ale jako pán...to by se z toho člověk zcvoknul. V čem na ně nedám dopustit a co mi na nich občas vadí?
 

PLUSY

1) Nemusíte si vše pamatovat
Ta úleva, že místo hlavy udrží vaši myšlenku papír! Už několik let si vedu diář a vážně nevím, co bych bez něj dělala. Prý sice takhle mozek zleniví, ale zatím na to kašlu. Tak uvidíme, kdy mě zastihne ten Němec, co pořád schovává věci...

2) Seřadíte si priority
Jednotlivé úkoly se mnohem lépe řadí za sebe nejen podle důležitosti, ale i podle dalších úkolů. Přece nepojedete na nákup zvlášť, když ho můžete spojit se zařizováním ve městě. Máte sraz s kamarádkou v centru? Prima, cestou se stavte v papírnictví pro obálky, co potřebujete. Osobně se teď soustřeďuju hlavně na tu naléhavost úkolu - bordel na stole na mě sice volá z dálky, ale nemá nožičky, neuteče (zatím). Deadline odevzdání seminárky mě zavazuje víc, takže zapisuju před úklid. (občas to nevydržím samozřejmě, ale úklid si snažím dát za odměnu, ehm:) )

3) Motivuje a připomíná
Dlouhodobé seznamy nás motivují ke splnění našich cílů - a podle toho pak mají vypadat i seznamy krátkodobé. Chci se cítit dobře ve vlastním těle? Pak se mi na seznamu musí objevit položky nákup jídla a cvičení. Chci dokončit školu? Průběžně si vyhrazuju čas na zpracovávání diplomky...Nepříjemné, leč funkční. Kolikrát pak člověk zjistí, že se zabývá věcmi, které jsou mu z dlouhodobého horizontu naprosto k ničemu.
 

MÍNUSY

1) Vytváříte si umělý stres
Seznamy o dvaceti položkách mě spíš demotivují než nakopnou. Podle Stephena Coveyho a jeho knihy "Sedm návyků skutečně efektivních lidí" je potřeba si ujasnit, zda konkrétní úkol splňuje dvě kategorie – naléhavost a důležitost. Pokud úkol spadne do kategorie nedůležité a nenaléhavé, pak se na něj úplně vybodněte a na seznam ho nepište. Já si takhle několikrát přepisovala na seznamy blbosti „koupit knoflíky a přišít je na polštáře“ nebo „obarvit triko“. Tím jsem se pořád udržovala ve stavu „musím něco udělat“. Nakonec jsem knoflíky dostala a přišila je za deset minut. Tady jsem seznam použila fakt blbě...

2) Podhoubí pro prokrastinaci bujíTrn z paty recenze motivačních knih: jak šetřit čas
Jak jsem se dočetla v knize Jak získat hodinu denně, seznamy nás podporují v prokrastinaci. Začneme totiž od nejlehčích úkolů a ty opravdu zásadní položky neplníme. I přesto však máme dobrý pocit, kolik jsme toho zvládli a jak jsme vlastně „vochcali“ time management. Hm, spíš naopak, time management vochcal nás.

3) Nezávaznost vs. zachování spontánnosti
Zítra neočekávaný sraz s kamarádkama? Super! Jet zadarmo na golf s trenérem? Jasně! Zavalení příjemnými zážitky mě jednou dostalo do stresu – protože to NENÍ NA SEZNAMU!
Když si na úkoly navyknete, tak přes to vlak nejede. Naopak někdy mi nedělá problém se na seznam vykašlat, pak ale plán dostává pořádný trhliny. Prostě to chce balanc. ;)

 

Zdroje:
obrázek To-do list: https://batchbook.com/blog/4-ways-batchboo-to-dos-help-you-get-more-done/
obrázek Things to do today: https://inside919.ning.com/profiles/blogs/using-one-todo-list-to

Jedete v seznamech, nebo to necháváte osudu?

Na barvĕ záleží

Iveta 31.10.2013
Já seznamy píšu zásadnĕ na zelený papír, abych se zrovna vyhla případnému stresu z toho, že mám seznam :-)

Re: Na barvĕ záleží

Monika 02.02.2014
Jakože zelená uklidňuje? To je dobrá metoda! :)