Restart - bible podnikatelského minimalismu

25.01.2015 12:33

Na tuhle knížku jsem měla zálusk už od jejího vydání. A internetem prosvištělo dost spoilerů na to, aby očekávání zkazilo čtení.

Nezkazilo. Restart stejně překvapil...

restart recenze, minimalismus - trn z paty, motivaceVíc než kdy jindy se hodí představit autory. Jason Fried a David H. Hansson měli menší firmu 37signals, ale miliony zákazníků. Svým osobitým přístupem sklízeli vždycky obdiv i nepochopení a knihou Restart vzbudili ještě víc emocí na podnikatelském rybníčku.

Podnikání probírají v Restartu zevrubně - od počátku, tedy nápadu, přes pokrok, produktivitu, konkurenci, evoluci, podporu prodeje, zaměstnance, kontrolu škod až po firemní kulturu. Každému tématu věnují jednu kapitolu a každé konkrétní radě jednu stránku. Knížka je minimalistická nejen pojetím podnikání, ale i textově. Fried a Hansson sami zmiňují, že se i při psaní zbavovali přebytečného balastu a ze skoro 57 tisíc slov jich nechali 27 tisíc. Samotný text zabere jen jednu třetinu knihy, zbytek tvoří černobílé, kapitoly dělící ilustrace. Za dvě tři hodinky máte přečteno.

Verdikt

Knížka ukazuje, jak si často komplikujeme život a podnikání. Restart je nekomplikovaný, skoro banální. A proto je tak dobrý. Přesně jak tvrdí Fried a Hansson o projektech, které mají úspěch. Autoři očividně žijí podle toho, co píšou, což zvyšuje moje sympatie. Jako vedlejší produkt podnikání totiž napsali Restart a když jim firma začala přerůstat přes hlavu, stopli ji a věnovali se jen tomu nejlepšímu produktu - Basecampu.

Neobávejte se žádného natřásání, kterak mladí Amíci k hromadě prachů přišli. Ale jestli věříte v hodinové porady, přísný dress code a bez sto podřízených si neumíte představit byznys, Restart se vám líbit nebude. Aspoň z počátku. Zato podnikající hipsteři si během čtení ukývají hlavu. Některé rady totiž vyvolávají emoce už svým nadpisem: Nechte si utéct výborné lidi, Marketing není oddělení, Stačí být jen dobrý, Dělejte méně než konkurence, Nepište si to nebo Nechce zákazníky, ať vás přerostou.

V diskuzích jsem našla komentář, že myšlenky lze aplikovat jedině v USA. To ale bude jen výmluva, chce to "jen" jít proti proudu. Jsme zvyklí usuzovat velikosti firmy její dosah a důležitost - a Restart se proti tomu jasně staví. Po dočtení mám příjemně namotivovaný pocit, naopak srovnávání s ostatními se utlumilo. Podnikat se dá úspěšně, i když zrovna nemáte chuť budovat žádné impérium. Naopak! Tím spíš do toho jděte.

 

Komu se bude líbit knížka Restart? Tomu, kdo:

  • podniká a potřebujudržitelný byznys podle svých hodnot
  • rád by podnikal, ale netroufá si
  • nehodlá ztrácet čas čtením balastu
  • nechápe, co na té knížce ostatní pořád mají

David Heinemeier Hansson a Jason Fried, Jan Melvil Publishing: Brno, 2010. 288 stran.
Za foto a e-knihu děkuji Knihy.iDNES.cz

 

Kam dál?

Jak na mě zapůsobila kniha Restart - Jan Kvasnička vytáhl nejlepší myšlenky z knihy
Restart: Průvodce podnikatelským minimalismem - hodnocení na MítVšeHotovo.cz
37signals.com - vyjádření autorů, proč skončili se všemi projekty až na Basecamp

 

Kam dál na Trnu z paty

recenze Skvělé služby aneb Proč jezdím Student Agency
recenze Dej a bude ti dáno

Co vy a Restart?

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.