Matematikou k seberozvoji

02.10.2013 20:00

Snad každý kouč přichází s vlastní teorií "jak na spokojený život". Jejich návody mívají obvykle podobu grafu, trojúhelníku nebo rovnice. Z matiky jsem vždycky měla trojku s odřenýma ušima, a tak mě překvapuje, že na tuhle VĚDU narážím i v otázkách seberozvoje. Vybrala jsem pár rovnic, které mi utkvěly v paměti a připadají mi užitečné.

Kvandranty pro vyvážený život
Často vzpomínám na víkend v Monínci, kde nám Lenka Černá popisovala 4 důležité životní kvadranty - práce, peníze, vztahy, zdraví. Hodnotíte každý kvandrant a ještě jeho podskupiny od 1 do 10 (kvadranty mají i "podkvadrantíky", takže například u zdraví hodnotíte zvlášť psychiku, pohyb a potravu). Desítka = ideál, jednička = horší to být nemůže. Takže pak vám z toho vychází, kde máte slabé místo. Hodně užitečná věc, když máte zmatek v tom, co nejvíc hoří...

Čas na všechno důležité
Méně podrobná je rovnice relax - peníze - seberozvoj. Měli bychom mít čas na všechny tři části a od všech tak akorát - odpočinout si, vydělávat a věnovat se rozvoji sama sebe. Díky této rovnici jsem si uvědomila, že se mi poslední rok rovnice úplně posunula. Dřív jsem měla orientání tanec ve škatulce relaxu, teď už se ale rozrostl i do sekce seberozvoj a peníze. Musela jsem tedy najít relax v jiné podobě - a pro mě překvapivě ve formě pohybu (a občasného sledování Vyvolených, přiznávám...).

Ideální zaměstnání
Na nedávné konferenci Restart (v odkazu jsou dostupná videa) se mi zalíbila rovnice  money - happinness - success.
Tedy konkrétně:
Máte prachy, úspěch, ale nejste šťastní. (napří. manažeři)
Jste šťastní, úspěšní, ale nevyděláváte. (plácnu např. uznávaný lektor ve hře na banjo :) )
Jste šťastní, prachatí, ale nedočkáte se uznání od ostatních (ehm, politici?)

A poslední rovnice se týká také profesí. Na posledním kurzu Naučmese o sebemotivaci jsem se totiž dozvěděla, že ideální zaměstnání má mít tři složky - mistrovství (co umím, v čem se chci zlepšovat), smysl (co přináší mně i ostatním) a svoboda (v čem chci mít možnost volby). Všechny tři složky by se měly rovnoměrně objevit ve vaší práci.


Moje teorie o židli
Já na to šla přes bytový design, ne přes matiku. :) Životní štěstí si představuju jako židli, jejíž čtyři nohy vám zaručují stabilitu při sezení (pokud počítáte i opěrátko, berte ho třeba jako životní optimismus, sebemotivaci :) ). Jednotlivé nohy znázorňují partnerský vztah, vztahy s ostatními, práci a zdraví. Když se jedna noha zhroutí, ještě vás podrží zbylé tři nohy - zůstáváte sedět, ale trochu padáte dolů. Dvě podražené nohy, to už je dost záhul. Tři nohy, padáte na hubu. Čtyři - vítejte na dně.


Na závěr přidávám trojúhelník, teda pardon, pyramidu od psychologa Maslowa. Jen trochu aktualizovanou. Holt Internetu je třeba. ;)


Trn z paty recenze motivačních knih: seberozvoj pyramida Maslow internet
zdroj: https://www.guexed.com/maslows-hierarchy-of-needs-revised/

 

Aplikujete vy nějakou rovnici? :)

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.