Leo Babauta: 52 změn

27.02.2014 16:30

Trn z paty recenze knih Leo Babauta 52 změnJá a změny? Ještě před rokem ani náhodou! Teď ale zjišťuju, že u mě jedna změna nepozorovaně nastala, a to právě v přístupu k změnám. Proto mi nemohla uniknout knížka 52 změn od Lea Babauty.

Pokud neznáte jeho Zen Habits, doporučuju prozkoumat. Ne nadarmo patří k nejlepším světovým blogům. Leo Babauta se ale činil i offline a zbývající předsudky o změnách mi během čtení knihy 52 změn postupně mazal před očima.

Celou knihu vlastně nejlépe vystihují věty z úvodu "...toto není kniha osobního rozvoje. Je to kniha experimentů. Je to laboratoř změn." (str. 8)

Na jedné straně, maximálně třech Leo Babauta ukazuje, proč se vám daná změna vyplatí a jak ji krok po kroku uskutečnit. V jednotlivých logických bodech. Stručně, výstižně, žádné řečičky okolo. Sám autor doporučuje, abychom knihu četli po kouskách a vybírali si, co aplikujeme. Když ale budeme poslušně následovat knihu po jednotlivých týdnech, všech padesát dva změn nám vystačí na celý rok. A to je už pořádný kus práce.

Verdikt

Na jeden zátah se knížka vážně číst nedá. Opravdu nejlíp si ji vychutnáte po kapitolách, třeba těsně před spaním. Jak jsem jich ale četla více najednou, přišlo mi trochu nepřirozené řazení kapitol - číslovka kapitoly je totiž naproti kapitole předcházející.

V knížce se samozřejmě objevují už téměř klišoidní rady jako Neprokrastinujte. Vybrat si můžete i mezi oduševnělejšími změnami jako Splyňte nebo Meditujte nebo praktičtějšími jako Omezte nakupování, Jezte skutečné jídlo či Používejte zubní nit. Mně nejvíc zasáhly kapitoly Pružné myšlení, Soucit a Uvědomte si, že jste dobří. Naopak úklidové kapitoly jsem úplně přeskakovala - na home-organizaci já jsem pes i bez knihy. :)) Kdo znáte Zen Habits, spoustu z toho už pro vás bude opakováním. Tím spíš si ale sáhnete do svědomí, jestli jste už změnili váš život k lepšímu. K sebekoučinku ideální materiál.

Proč se knížka dobře čte? Protože je to Leo Babauta. Skromný, vnitřně bohatý člověk. Netváří se, že má na všechno patent, a klidně před vámi obnaží svoje chyby. Nechlubí se, na co všechno přišel - ale to, co ví, předává přirozeně dál. A ač to zní sebevíc pateticky, Leo Babauta tak mění svět.

Komu se bude líbit knížka 52 změn? Tomu, kdo:

52 změn. Praha: BlueVision, 2013, 180 stran. (překlad Petr Miklica)
oficiální stránky Lea Babauty a vše o Leovi a jeho knížkách na Wikipedii
Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství BlueVision.

 

Kam dál na Trnu z paty?

Nemám ráda změny :)
Jsem minimalista, když bojuju s prioritami?
recenze Mnich, který prodal své ferrari
recenze Recenze Skvělé služby