Dan Ariely: Jak drahé je zdarma

22.05.2014 08:40

Rozhodla jsem se využít studentských výhod, dokud ještě můžu, a z eReadingu stáhla několik knih zdarma. Paradoxně jedna z nich zrovna upozorňovala na to, že zdarma je dost "tricky" slovo.

Nikdy bych nevěřila, že se začtu do knížky o ekonomii. Dan Ariely se ale spíš zaměřuje na chování lidí a dává tím na frak všem klasickým ekonomům a jejich teoriím. Lidi se prostě chovají iracionálně, když přijde (nejen) na peníze - protože úplně, ale úplně všechno srovnáváme. Dovolenou, čokoládu, ceny, lidi...

Ariely provádí trochu podivné výzkumy - s pralinkami Lindt, tyčinkami Snickers, studenty a jejich testy nebo třeba s masturbací. Technický institut v Massachusetts musí být z Arielyho kreativity paf...

Výsledky výzkumů ale ukazují na ledaccos. Třeba že máte chodit do baru s kamarádkou, která je vám trochu podobná. Zodpovídá, proč nastávající maminky odmítají epidural a pak o něj škemrají. Proč se vyplatí zaměstnavatelům rozmazlovat pracovníky dárečky, nikoliv zvýšením platu. Nebo proč se snadněji kradou věci a peníze z účtu než cash.

Verdikt

Samozřejmě jsem zjistila, jak je moje chování iracionální. Třeba jak si ze začátku syslím drahý hydratační krém a ke konci používání si ho už patlám všude, abych ho konečně dopotřebovala. Kdo by to byl řekl, že i tohle je ekonomie...

V hlavě mi rozhodně utkvěla (cenová) kotva - tedy jak podle prvního nějakého dojmu/zážitku/ceny hodnotíme všechno další. Takže teď se při prohlížení letáků snažím rozeznat, jakého produktu se chce Mall/Alza zbavit. :) Nejzajímavější částí ale pro mě byla kapitola o společenských a tržních normách a jejich provázanosti. Za některé věci se zkrátka neplatí a když je zpoplatníte, nenávratně tím změníte chování lidí.

První dvě třetiny knihy jsem přečetla jedním dechem. Pak už mi ale množství podivných výzkumů nějak překáželo, takže jsem poslední kapitoly spíš prolítnula.

Komu se bude líbit knížka Jak drahé je zdarma? Tomu, kdo:

  • chce donutit zákazníky nakupovat konkrétní zboží
  • si je jistý, že ho reklama neovlivňuje (haha)
  • rád vymetá všechny akce zdarma


Jak drahé je zdarma. Práh, 2009. 212 stran. (překlad Martin Jaroš)
anglický originál: Predictably Irrational, HarperCollins, 2008.

podrobný popis knihy na Root.cz

 

Kam dál na Trnu z paty?

recenze knihy Následujte své srdce

Co vy a Jak drahé je zdarma?

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.