Mark Dzirasa a jeho duchovní retreat za 21 dnů. Jen s knížkou v ruce

12.03.2016 21:02

mark dzirasa 21 dnů recenze

Všichni se nad ní rozplývali a vychvalovali. A já kroutila hlavou, že to zas tak bájo čtení nebude. Ale už po prvních třech kapitolách bylo jasno, že z týhle knížky budu nadšená i já.

Dneska otevíráme knížku Mark Dzirasa 21 dnů od Jaroslavy Timkové.

O co jde?

Mark Dzirasa se jakože schází s Jaroslavou Timkovou po dobu dvacet jedna dní a baví se o osobnostním rozvoji. Co den, to kapitola. Tématům se věnují spíš na přeskáčku, jak to zrovna přichází. Každá kapitola je jeden velký mix myšlenek. Někdy je rozhovor delší, někdy popisnější, jindy víc ezoterický.

Na 322 stránkách se probírá vážně všechno - multilevel marketing, havajská technika Ho´oponopono, film Tajemství, konkrétní návody, které učí na seminářích a přednáškách, ale i Markův život, vděčnost, vztahy... Některé myšlenky se opakují v knize víckrát a postupně se ve vás usazují (že by hlavní záměr?).

Pro ty z vás, kdo neví, kdo je Mark Dzirasa. Hele... já to taky dlouho netušila, ale co vyšla tahle knížka, tak jsou ho média plný. Otec z Ghany, maminka Češka. Vyrůstal v Kutné Hoře. Jako kouč a lektor působí přes 20 let, ale to jsem nijak neověřovala. Takhle to Mark a Jaroslava prezentují v knize.

Ostatně způsob prezentace je i důvod, proč jsem knihu 21 dnů dlouho neotevřela. Celé to myšlení úspěchu a skoro až kult okolo Marka Dzirasy na mě působí příliš americky, fanaticky, skoro až nadutě. Neoslnily mě ani fotky s Klausem, světovýma koučema apod. Zkrátka jsem se do čtení pustila jen proto, abych zjistila, co na tom Dzirasovi všichni maj.

No... a ukázalo se, že těch 21 dnů ke mně přišlo ve správnou dobu. Nebo spíš když jsem byla ready. Předsudky jsem si strčila za klobouk a četla a četla.. a bylo to fakt boží!

Hlavní myšlenky

Jak vyplývá níže, ve vás budou rezonovat asi jiný věci - mně ale dostaly tyhle:
  • Myšlenky jsou věci.
  • Děti umí kreslit, protože je někdo pochválil. Jiné děti umí počítat. Protože je někdo pochválil.
  • Nenávist je hrubá energie, kterou nemohu plýtvat (citace doktora Savčenka).
  • Lidi se úzce specializují a ztrácejí nadhled. Nemají si pak co říct s lidmi s jinými specializacemi, hledají si partnery mezi svými.
  • Číst jednu knihu nebo jít na kurz opakovaně je ok, pokaždý jsme v jiným stavu vědomí.
  • Napište si seznam 101 přání. Budou nejspíš postupně obsahvat přání co vlastním, co dělám, co jsem. (tohle je pecka! vymýšlím už týdny a jsem teprv u 40. přání.. a co víc, začala jsem podnikat konkrétní kroky jen proto, že mám ty sny napsaný)
  • Muž musí překonat zlato a ženu.
  • Je chyba se držet rodičovských rad. Žijeme v jiné době, spousta věcí už neplatí.
  • Vědomě nebude nikdo nic dělat špatně.
  • Lidi, které baví jejich povolání, nemají koníčky jako únik. Potřebují relax, ale ne vypnout, aby měli aspoň na chvilku pocit štěstí.
  • Neměňte lidi, milujte i jejich špatné stránky.
  • Srdce je přesnějším vůdcem než mozek.
  • Všechna náboženství vedou k uvědomnění TEĎ, vedou k zastavení. Společná je například pozornost k jídlu.
  • Máte dilema? Zeptejte se sami sebe, jestli je vaše rozhodnutí řízené láskou, nebo strachem.

Verdikt

Nejlíp se mi osvědčilo číst jednu kapitolu za den. Někdy bylo lepší 21 dnů úplně odložit a nechat myšlenky trochu usadit, dogooglit, co vás zajímá dál. Pro mě to bylo hodně myšlenkově nakopávací a už v průběhu čtení jsem knihu doporučovala, kudy jsem chodila. Ale udělalo to hodně i to, že jsem jí vážně věnovala pozornost a udělala si to hezký - kafe, klid, vypnutá televize.

Knížka vás taky odkáže na další odborníky, videa, filmy a literaturu. Na něco vás svým zápalem naláká, od něčeho odradí. A tak je to v pořádku.

Mark samotnej mě dostal svým rozhledem. Mluví o meditaci a zároveň má pochopení pro materiální touhy. Protože je sám má. A až na pár výjimek, kdy už mi to přišlo moc propaganda, nechává čtenáře udělat si vlastní názor. Že je jako osoba dost sluníčkovej, se podařilo zachytit na jedničku.

Mínusy knihy 21 dnů? Forma rozhovoru mi připadala příliš umělá. Mark Dzirasa má toho spoustu co říct, a tak by působilo přirozeněji, kdyby mu ten tok nepřerušovala Jaroslava svými (podle mě zbytečnými, dodatky a otázkami. Za pár dní/kapitol jsem se naučila přeskakovat. Kromě toho, grammar nácek ve mně strhává další body za překlepy a neznalost interpunkce v souvětí. Fakt tam těch chyb není málo. Dvakrát dokonce chybí kusy odpovědí - prostě odstavec začíná useknutý. Korektora prosím!

Sakum prdum ale je to hodně hodně HODNĚ vlivná knížka. Učí pasivně nepřijímat, být vděčný a vůbec se pak na ten svět kouká veselejc.

Komu se bude líbit knížka 21 dnů? Tomu, kdo:

  • čte knihy po kouskách a nechává je v sobě uzrát
  • hledá nějaký duchovní matroš a shání knížku napěchovanou myšlenkami
  • se chce dozvědět víc, kdo je kouč Mark Dzirasa a překousne jeho - na Čechy přehnanou - sebelásku

 

Mark Dzirasa a Jaroslava Timková, Mysleniuspechu.cz, 2011. 322 stran.

 

Kam dál na Trnu z paty?

blog Můj luxus? Žemlovka, obroušené paty a modrá zeď
recenze Láska jako životní styl aneb Matkou Terezou u vás doma
recenze Dej a bude ti dáno